در نظام تعليم و تربيت رسمی عمومي جمهوري اسلامي ایران، كتاب درسي از جايگاه بسيار بالايي برخوردار است و در حال حاضر، به عنوان اصلي ترين جزء بسته تربیت و يادگيري، براساس برنامه درسی معين و با حجمي مشخص براي تربيت، آموزش و يادگيري دانش آموزان، فرصت های تربیت و یادگیری را فراهم می کند. كتاب درسي از طرف مخاطبان اصلي آن يعني دانش آموزان و کاربران آن یعنی معلمان، متوليان و علاقه مندان اين حوزه، از لحاظ ابعاد فرهنگي، مذهبي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي و حتي جغرافيايي و زماني، با حساسيت بسيار بالايي مورد رصد و پايش قرار مي گيرد. به همین دلیل، هرگونه تغيير در آن، تبعات و بازتاب بالايي در پي خواهد داشت. بنابراين، باید در تغييرات و اصلاحات كتاب هاي درسي نهايت حساسيت و دقت را به کار بست. در اين راستا، شيوه نامه حاضر مراحل و فرايند انجام اصلاحات و تغييرات در كتاب هاي درسي را ترسيم کرده است.