تاریخچه پیام¬رسان¬ها و رسانههای اجتماعی دورهای بسیار طولانی¬تر از آنچه که بسیاری انتظار دارند را در بر میگیرد. در حالی که رسانه های اجتماعی همانطور که اکنون می¬شناسیم، ممکن است بیشتر با امثال مای اسپیس ، فیسبوک و توییتر مرتبط باشند، مردم صدها سال است که در فعالیت¬های رسانه¬های اجتماعی شرکت می¬کنند. با این حال، اشکال قبلی رسانههای اجتماعی بسیار کمتر از کانالهای مدرن کارآمد یا مؤثر امروزی بودند.
آینده رسانه¬های اجتماعی احتمالاً با پیشرفت های فناوری در حوزه¬های هوش مصنوعی، تمرکز بر حریم خصوصی کاربران و راه های جدید ارتباط و تعامل با دیگران مشخص می¬شود. همانطور که رسانههای اجتماعی به تکامل خود ادامه میدهند، بدون شک نقشی اساسی در شکلدهی نحوه برقراری ارتباط، اشتراکگذاری اطلاعات و ایجاد جوامع در سالهای آینده ایفا خواهند کرد.
در مطالعه حاضر، پس از تشریح تاریخچه پیام¬رسان¬ها و شبکه¬های اجتماعی، روند رشد و توسعه رسانه¬های اجتماعی محبوب جهان مورد بررسی قرار گرفته است. سپس با تحلیل و بررسی آمار و اطلاعات، راه¬کارهای جذب کاربران در آن¬ها مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا با تشریح نمونه¬های ناموفق در این عرصه، آینده مورد انتظار پیام¬رسان¬ها و شبکه¬های اجتماعی مورد اشاره قرارگرفته است.